ၾကည္ေဝ | ႏိုဝင္ဘာ ၂၈၊ ၂၀၀၈
ရွမ္းရိုးရာ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ေန႔ က်င္းပရာ မရမ္းကုန္းၿမိဳ႕နယ္ ၉ မိုင္ ေအာင္ေျမဘံုသာ ေက်ာင္း၀န္းအတြင္း မီးေရာင္ ထိန္ထိန္ညီးကာ အေငြ႔ တေထာင္းေထာင္း ထေနေသာ စားေသာက္ဆိုင္မ်ား၊ ေမာင္းႏွင့္ အိုးစည္သံ ကဲသည့္ ရွမ္းေတးသံမ်ားျဖင့္ စည္ကားေနၿပီး ေက်ာင္းတိုက္၏ ၀င္ေပါက္ ဂိတ္၀တြင္ လူအမ်ား တိုးေ၀ွ႔ ေနၾကသည္။
ရွမ္းသကၠရာဇ္ ၂၁၀၃ ခုႏွစ္သို႔ ကူးေျပာင္းေသာ ႏွစ္အတြက္ ရန္ကုန္တို္င္း အတြင္းရွိ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား စုေပါင္းကာ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္ေန႔အျဖစ္ က်င္းပေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ထို ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္သည္ ရွမ္းတိုင္းရင္းသား တို႔အတြက္ အႀကီးဆံုး ပြဲေတာ္ထဲတြင္ တခု အပါအ၀င္ ျဖစ္သည္။
ပြဲေတာ္ေန႔ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ရန္ကုန္ေရာက္ ရွွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ားက ေက်ာင္း၀န္းအတြင္း ေစ်းဆိုင္တန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္ကာ ရွမ္း႐ိုးရာ အစားအေသာက္ အေရာင္းဆိုင္မ်ား၊ ရွမ္း႐ိုးရာ အသံုးအေဆာင္ ပစၥည္း အေရာင္းဆိုင္မ်ား ခင္းက်င္း ေရာင္းခ်ေနသလို တျခားေသာ စားေသာက္ဆုိင္ လက္ဖက္ရည္ႏွင့္ အေအးမ်ိဳးစုံ အေရာင္းဆိုင္ မ်ားကလည္း ပါ၀င္အားျဖည့္လ်က္ ရွိသည္။
ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္သို႔ လာေရာက္ၾကသူ အမ်ားစုမွာ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး အသက္ ၁၀ ႏွစ္ ၀န္းက်င္မွ အသက္ ၇၀ ေက်ာ္အရြယ္ထိ ပါ၀င္ဆင္ႏဲႊလ်က္ ရွိၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။
“အေမက သူ႔ကို ႏွစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ပို႔ေပးပါလို႔ ႏွစ္မကုန္ခင္ ကတည္းက အၿမဲေျပာတယ္၊ မႏွစ္က အဆင္မေျပလို႔ မေရာက္ႏိုင္ခဲ့ဘူး၊ ဒီႏွစ္ေတာ့ အေမ စိတ္ခ်မ္းသာေအာင္ မျဖစ္ ျဖစ္တဲ့နည္းနဲ႔ အေရာက္လာခဲ့တာပဲ” ဟု အသက္ ၃၇ ႏွစ္ အရြယ္ စိုင္းေအာင္ေမာင္းက ေျပာျပသည္။
က်ိဳင္းတံု ဇာတိျဖစ္သည့္ သူ႔မိခင္မွာ ႏွွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္လာမွ ကံေကာင္းမည္ဟု အစြဲရွိသူျဖစ္ၿပီး ၎ ငယ္စဥ္ကတည္းက ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ကို ဆင္ႏႊဲခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။
“ႏွစ္ကူးပြဲတိုင္း ဆုေတာင္းခဲ့တာပဲ၊ အေမတို႔ရဲ႕ ေကာက္ပဲ သီးႏွံစိုက္ခင္း ေတြကလည္း တကယ္ျဖစ္ခဲ့တယ္၊ အရင္ကလိုု ေကာက္ပဲသီးႏွံေတြ ေကာင္းဖို႔ဆိုတာ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲကို ေသခ်ာလုပ္ၿပီး ေသခ်ာဆုေတာင္းၾကဖို႔ အေရးႀကီးတယ္ေလေနာ့္” ဟု စိုင္းေအာင္ေမာင္း၏ မိခင္က ဆိုသည္။
သူကဲ့သို႔ပင္ ႐ိုးရာကို ယံုၾကည္ၾကသူမ်ားက ၎တို႔ေနထိုင္ရာ ေဒသတြင္းရွိ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ က်င္းပရာ ေနရာဆီသို႔ မျဖစ္ျဖစ္ေအာင္ လာတတ္ၾကေၾကာင္း ရွမ္းစာေပႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ေကာ္မတီမွ ကိုစိုင္းက ေျပာသည္။
ရွမ္း တိုင္းရင္းသားမ်ား အေနႏွင့္ ႏွစ္ကူးပြဲေတာ္သည္ အေရးပါသည့္ ပြဲေတာ္ျဖစ္ၿပီး ထိုပြဲေတာ္ကို ဆင္ႏႊဲျခင္းအားျဖင့္ ကံေကာင္းသည္ဟု အယူရွိၾကသည္။ ႏွစ္သစ္ကူးပြဲေတာ္ ျပဳလုပ္ရန္အတြက္ ေငြကို ႀကိဳတင္ စုေဆာင္းထားသည့္ အေလ့ရွိၾကသည္။
“ည ၁၂ နာရီတိတိ ႏွစ္သစ္ကူးသြားခ်ိန္မွာ ဆုေတာင္းၾကတယ္။ ေနာက္ ဘုရား ဆြမ္းေတာ္ တင္ထားတဲ့ ေကာက္ညႇင္းထုပ္ေတြကို လာတဲ့ ပရိသတ္ကို ေ၀ေပးၾကတယ္၊ အဲဒီ ေကာက္ညႇင္္းထုပ္စားရင္ အႏၲရာယ္ကင္းတယ္လို႔လည္း ယံုၾကည္ၾကတယ္” ဟု ကိုစိုင္းက ဆိုသည္။
ရွမ္းႏွစ္သစ္ကူး ပြဲေတာ္သည္ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ ႐ိုးရာပြဲေတာ္တခုျဖစ္ေသာ္လည္း ယေန႔ေခတ္ တြင္ ပြဲေတာ္အတြင္း ဘာသာေရးထက္ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအစီအစဥ္ကို ဦးစားေပးလာ ၾကသည္ဟု အသက္ ၇၀ အရြယ္ ရွမ္းအမ်ိဳးသားႀကီး ဦးခြန္စိုင္းဦးက ေျပာသည္။
“အမွန္ေတာ့ ဒီႏွစ္ကူးပြဲဆိုတာ သံုးေလးရက္ဆင္ႏႊဲရတဲ့ ပြဲပါ” ဟု ၎က ဆက္ေျပာသည္။
ဦးခြန္စိုင္းဦး၏ အဆိုအရ ပထမေန႔တြင္ ဘုရားကို သစ္သီးႏွင့္ ေကာက္ညႇင္း ဆြမ္းေတာ္တင္၍ ည ၁၂ နာရီတြင္ တႏွစ္လံုး သာယာေအးခ်မ္းရန္ ဆုေတာင္းျခင္း၊ ဒုတိယေန႔တြင္ အသားဆြမ္း ေတာ္တင္ျခင္းႏွင့္ တတိယေန႔တြင္ ဆံုးပါးကြယ္လြန္သြားသည့္ အဘိုးအဘြားမ်ား ကိုု ရည္စူးကာ ဘုရားလွဴျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ေလ့ရွိေသာ္လည္း ယခုအခါ က်င္းပခြင့္ တရက္သာ ရေတာ့သျဖင့္ တရက္တည္းတြင္ စုုလုပ္ရေၾကာင္း သိရသည္။
ယေန႔ေခတ္တြင္ ယခင္ကကဲ့သို႔ ႐ိုးရာကန္ေတာ့ပြဲမ်ား ကပ္လွဴရာ စားပြဲမ်ားထက္ ရွမ္း တိုင္းရင္းသား႐ိုးရာ အကမ်ားျဖင့္ ကျပေဖ်ာ္ေျဖျခင္းကို ပိုမိုအေလးထား လုပ္လာၾကသည္ဟု ၎က ေျပာျပသည္။
ရွမ္းရိုးရာပြဲေတာ္တို္င္းတြင္ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈဆို္င္ရာ ကပြဲမ်ား၊ ေတးသီခ်င္း သီဆိုျခင္းမ်ား ထည့္သြင္းရျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရွမ္းေတးဂီတ အဖြဲ႕မွ အတီးသမားတဦးက ယေန႔ေခတ္ ရွမ္းလူငယ္မ်ားမွာ ႐ိုးရာဘာသာစကားကို အေျပာနည္းလာသည့္အတြက္ ရွမ္းေတး သီခ်င္းမ်ား သီဆိုိခိုင္းျခင္းျဖင့္ ဘာသာစကား ေပ်ာက္ကြယ္မသြားရန္ ထိန္းသိမ္းရာ ေရာက္သည္ဟု ေျပာဆိုသည္။ ရွမ္းလူငယ္မ်ားကလည္း ေဖ်ာ္ေျဖေရးမ်ားကို ႏွစ္လိုၾကသည္ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။ု
စင္ေပၚမွ အိုးစည္သံ ၾကားရသည္ႏွင့္ပင္္ ပြဲခင္းထဲမွာ ေစ်းဆိုင္မ်ား အနီးတြင္ ရစ္သီေနၾက ေသာ လူအုပ္ႀကီး သည္လည္း စင္နားသို႔ ၿပိဳက်လာခဲ့ၿပီး ထိုင္ခံုမ်ား၏ ေနာက္ဘက္ ေဘးဘက္တို႔တြင္ ရပ္လွ်က္သား အားေပး ေနၾကသည္။ ထိုလူအုပ္ႀကီးမွာ ည ၁၂ နာရီ ထိုးသည္အထိ ေစာင့္ၾကၿပီး ေ၀ေပးေသာ ေကာက္ညႇင္းထုပ္မ်ားကို လက္ခံယူကာ ဆုေတာင္းၾကမည္ျဖစ္သည္။
ထိုႏွစ္သစ္ကူးပြဲကို ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား ေနထိုင္ရာ ရွမ္းျပည္နယ္ ေျမာက္ပိုင္းေဒသရွိ ၿမိဳ႕ႀကီးျဖစ္ေသာ လာ႐ႈိးႏွင့္ ေတာင္ပို္င္းေဒသမွ ေတာင္ႀကီး ၿမိဳ႕တို႔တြင္လည္း ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တိုင္း က်င္းပၾကေၾကာင္း သိရွိရသည္။
၁၉၉၈ မတိုင္မီက ေျမနီကုန္း ပဒံုမာ ဇာတ္႐ံုတြင္ ရွမ္းႏွစ္သစ္ကူးပြဲကို ပံုမွန္ က်င္းပခဲ့ ေသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္း၌ အာဏာပိုင္မ်ားက ထိုဇာတ္႐ံုတြင္ က်င္းပခြင့္မျပဳေသာေၾကာင့္ ယခုက်င္းပရာ ၉ မိုင္ေက်ာင္း၀န္းသို႔ ေရႊ႕ေျပာင္းခဲ့ရေၾကာင္း သိရသည္။
ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ား အမ်ားဆံုးေနထိုင္ေသာ တုိက္ႀကီး၊ ဥကၠံ၊ ျဖဴး၊ ၀နက္ေခ်ာင္း၊ ေထာက္ႀကံ႕ တို႔မွ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားမွာ ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တိုင္း ႏွစ္သစ္ကူးခ်ိန္တြင္ ပြဲေတာ္က်င္းပရာ ေနရာသို႔ အေရာက္ လာတတ္ၾကေသာ္လည္း လြန္ခဲ့ေသာ သံုးေလးႏွစ္မွစ၍ နည္းပါးလာသည္ကို ေတြ႕ရေၾကာင္း ပြဲေတာ္ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေကာ္မတီ အဖြဲ႕ဝင္ တဦးက ေျပာသည္။
“အဓိကက စီးပြားက်ၾကတာပဲ။ သြားဖို႔လာဖို႔ လွဴဒါန္းဖို႔နဲ႔ သံုးစြဲဖို႔ အခက္အခဲ ရွိပံုရတယ္။ တႏွစ္ထက္ တႏွစ္ လူ၀င္နည္းနည္းလာတယ္။ ေျပာရရင္ ဒီႏွစ္က မႏွစ္ကေလာက္ မစည္ဘူး။ ရွမ္းေတြထဲက ေစ်းဆိုင္လာဖြင့္ၿပီး ေရာင္းတဲ့သူေတြလည္း နည္းကုန္တယ္။ နယ္က ရွမ္း ေတြလည္း အကုန္ေရာက္ေအာင္ မလာႏိုင္ၾကေတာ့ဘူး” ဟု သူက သံုးသပ္သည္။
ယခင္ႏွစ္က ဆိုင္ခန္းခကို က်ပ္ ၃ ေသာင္း သတ္မွတ္ထားၿပီး ယခုႏွစ္ ဆိုင္ခန္းခ အပါအ၀င္ အလွဴေငြ စုစုေပါင္း က်ပ္ ၅ ေသာင္း သတ္မွတ္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ရွမ္းဆိုင္မ်ား နည္းပါး သြားျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ရွမ္းအေရာင္းဆိုင္ တဆို္င္က ေျပာဆိုသည္။
ဆိုင္ခန္းမ်ား ေစ်းႏႈန္းေကာက္ခံေရး ေကာ္မတီကလည္း ကုန္ေစ်းႏႈန္း ႀကီးျမင့္လာျခင္းႏွင့္ အလွဴေငြ နည္းပါးလာျခင္းေၾကာင့္ ဆုိင္ခန္းေစ်းႏႈန္းမ်ားကို တိုးျမႇင့္လိုက္ရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။
“အရင္ႏွစ္ေတြတုန္းကေတာ့ တ၀န္းလံုး ရွမ္းဆိုင္ေတြပါပဲ။ ဒီႏွစ္ေတာ့ မႏွစ္က ရွမ္းဆိုင္ ထြက္ခဲ့တဲ့ သူေတြ ဆိုင္မထြက္ၾကေတာ့ ဆိုင္ခန္းေတြ လြတ္ေနတာနဲ႔ တျခားဆိုင္ေတြ ၀င္လာၾကတယ္။ အဖြဲ႕ကလည္း ရန္ပံုေငြရေအာင္ဆိိုၿပီး လက္ခံရတာေပါ့” ဟု ႏွမ္းေထာင္း ေခါပုတ္ေရာင္းသည့္ ရွမ္းအမ်ိဳးသမီးႀကီးက စကားသံ ၀ဲ၀ဲႏွင့္ေျပာသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္း စီးပြားေရးက်ဆင္းမႈမ်ားက တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ႐ိုးရာပြဲမ်ား၊ ဘာသာေရး ပြဲမ်ားေပၚသို႔ လႊမ္းမိုးထိခိုက္လ်က္ ရွိေသာေၾကာင့္ ထိုပြဲေတာ္မ်ား မထိန္းသိမ္းႏိုင္ၾကလွ်င္ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာစကား ကြယ္ေပ်ာက္သြားမည္ကို စိုးရိမ္ရေၾကာင္း ရွမ္းတိုင္းရင္း သား စာေပႏွင့္ယဥ္ေက်းမႈ ေကာ္မတီက သံုးသပ္သည္။
“ယဥ္ေက်းမႈဆိုတာ ႐ိုးရာဓေလ့ ထုံးစံေတြအေပၚမွာ မွီတည္ၿပီး ျဖစ္ေပၚလာတာပါ။ ရွမ္းလူမ်ိဳး မွာ ဘယ္လုိပြဲေတာ္ေတြ၊ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ေတြ ရွိတယ္ဆိုတာကို သိၿပီး အမွတ္ရေနဖို႔အတြက္ ခုလို ပြဲေတာ္ေတြ က်င္းပေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ႏို႔မို႔ရင္ လူငယ္ေတြ ႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈကို ေမ့ၿပီး ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏိုင္တယ္” ဟု အဆိုပါ ေကာ္မတီမွ တာ၀န္ရွိသူတဦးက ေျပာဆိုသည္။
ရွမ္းတိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းသည္ ဗုဒၶဘာသာမ်ားျဖစ္ၾကၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ အႏွံ႔ အျပားတြင္ တျခားလူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္အတူ ေရာေႏွာကာ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ၾကရျခင္း၊ အာဏာ ပိုင္မ်ားက တိုင္းရင္းသား ယဥ္ေက်းမႈမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ားကို ပိတ္ပင္ ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာစကားမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ႏိုင္သည့္ အေန အထား ေရာက္လာသည့္အတြက္ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment